maandag 22 januari 2018

Schaap

Schaap. Zo'n beest met vier poten, een krullerige al dan niet langharige vacht en tot voor kort was ik compleet in de veronderstelling dat het dier geen staart had... Zo heeft iedereen wel eens wat hè.

Ik herinner me het moment dat ik ontdekte dat een schaap een staart heeft nog als de dag van gisteren. Wat stom! Hoe kan ik dat nu al 30 jaar niet gezien hebben?! Het is alsof je er achter komt dat een koe vlekken heeft of een paard manen. Voor mij is die staart bij dat schaap echt niet zo vanzelfsprekend schijnbaar. Bovendien, waar je je niet op focust, dat zie je niet. Daarvan blijk ik toch het levende bewijs.

Het voelt desalniettemin ook gewoon een beetje suf.

Zo'n schaap. Daar zijn de Blommetjes dol op. Bij Kleuter hebben we nog weinig ervaring met wol, maar op het moment dat hij een koukleum blijkt én een kind wat gevoelig is voor prikkels, vinden we in wol het antwoord. Bovendien ben ik er wel over te spreken dat het een heel ander soort onderhoud vergt. Weinig kledingstukken, weinig was, veel warmte. Ik was in mijn sas.

Peuter krijgt een schaap voor haar geboorte. Twee zelfs. Velletjes dan, want echte schapen houden we liever in de wei van de buurman. Zodra BabyPeuter de vacht raakt, beginnen haar handjes te kroelen in de haren van de vacht. Al sabbelend op een speentje, met één wangetje bedekt met wol, slaapt ze zo heerlijk rustig in. Voor de beeldlezers: wij laten onze kinderen inderdaad op hun buik slapen.

Peuter slaapt in haar eigen ledikant. Peuter slaapt in de box. Peuter duikt in Pavlov op het velletje op de vloer bij IKEA. Peuter slaapt waar schaap is, dus schaap moet ook mee naar oma als ze daar gaan logeren, omdat Baby aankondigt ter wereld te willen komen.

Baby wordt geboren en om eerlijk te zijn hadden we ook onze schaap reserves. Ook zij krijgt twee schapen, ook weer de velletjes, maar we zijn vooral benieuwd of Baby zo'n innige relatie zal onderhouden met schaap. We hoeven niet lang op dat antwoord te wachten: ondanks dat Baby de meest über plakkende Baby uit het Blom arsenaal is: geef haar een schaap, ze begint te kroelen en drukt haar neus in de vacht...

Ai... Dat vinden we wel spannend. Baby blijkt dat alleen te doen in de eerste minuut. Ook een Pavlov, want al dragende doet ze het ook. Weten wij veel... Zo'n baby is toch een kennismaking met een nieuw mens en ondanks dat er al twee rondrennen blijkt ook deze een eigen wijze te hebben. Al met al dus geen reden tot ongerustheid en schaap mag blijven.
Schaap integreert in ons leven. Lekker warm en behaaglijk. Schaap komt op de bank en mag zelfs soms mee in bed, omdat één van ons het veel te koud heeft. Schaap ligt nog altijd bij de kinderen in bed. Schaap is een troon voor Poes.

Net als bij elk ander huisdier zouden we schaap enorm missen wanneer het er niet meer zou zijn.

Dit verhaal heeft verder geen staartje. Het is zoals het is. Lekker ontspannen en gemütlich. Net als schaap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten